چرا نوزاد شیر نمی خورد؟

آیا شیر نخوردن نوزاد نشانه بیماری است؟

نوزادان به طور معمول پس از تولد قدرت مکیدن و نوشیدن شیر مادر خود را به درستی دارند اما نوزادانی هستند در این بین که در مدت زمان کوتاهی مانند چند روز پس از تولد مشکلاتی در خوردن شیر داشته و مانند دیگران به راحتی از شیر مادر خود تغذیه نمیکنند. در این بلاگ از الا در ارتباط با این موضوع صحبت میکنیم که چرا نوزاد شیر نمی خورد.

 

دلیل شیر نخوردن نوزاد چیست؟

این اتفاق ممکن است که دلایل متفاوت و گوناگونی داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت:

 

عوامل محیطی: بسیار از عوامل محیطی می توانند سبب بروز اختلال در فرایند تغذیه نوزاد از شیر مادر شوند. این عوامل عبارتند از: سروصدای زیاد محیط، گرما و یا سرمای بیش از حد، تاریک بودن یا روشن بودن بیش از حد فضا، مزاحمت دیگران در امر شیردهی مادر . دیگر مواردی از این قبیل. در کل سعی کنید برای شیر دادن به نوزاد عزیز خود، محیطی آرام، ساکت و بی سروصدا انتخاب کنید تا او در کمال آرامش و بدون مشکل به تغذیه خود برسد.

 

مشکلات شیردهی: همواره شیر مادر با دمایی منطبق بر دمای بدن نوزاد ساخته میشود. این شیر دارای طعم، مزه و بوی خاصی است که برای نوزاد خوشایند و دلنشین میباشد. اگر به هر دلیلی شیر مادر کیفیت اصلی خود را نداشته باشد، نوزاد از نوشیدن آن امتناع خواهد کرد. این مشکلات، خود عبارتند از : پایین بودن کیفیت شیر مادر نسبت به زمان های دیگر، غلظت پایین شیر، بد بود و یا بدمزه بودن شیر و غیره.

 

در ارتباط با فواید شیردهی مادر به نوزاد چه میدانید؟

 

مشکلات روانشناختی: بسیاری از نوزادانی که از خوردن شیر امتناع میکنند، به احتمال بسیار زیاد دچار برخی از مشکلات روانی شده اند که در روند زندگی آنها تاثیر گذاشته است. برخی از این عوامل روانشناختی عبارتند از : استرس، اضطراب، ترس از رها شدگی، خستگی و دیگر احساستی که ممکن است تمایل خوردن شیر را در نوزاد از بین ببرد.

 

مشکلات فیزیکی: یکی دیگر از عواملی که در ارتباط با این مقوله که چرا نوزاد شیر نمی خورد، نقش پررنگی دارد وجود مشکلات و درد های فیزیکی است. در بسیاری از موارد ممکن است دلیل امتناع نوزاد از خوردن شیر وجود دردهایی در ناحیه دهان، حلق، مری، مجاری تنفسی و دستگاه گوارش باشد. به همین دلیل است که اگر شاهد مقاومت نوزاد در شیر خوردن به صورت مکرر و پیاپی بودید، بهتر است که با پزشک متخصص امور نوزادان حتما مشورت کنید.

دلیل شیر نخوردن نوزاد چیست

آیا میدانید که در هفته اول زایمان انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشیم؟

 

برای رفع مشکلاتی از این قبیل بهتر است که حتما با یک متخصص رفتارشناسی نوزادان ارتباط داشته باشید. آنها میتوانند با تکنیک ها و راهکارهایی ساده باعث بهبود فرایند بلع نوزاد شده و اگر عضلات دهان و مری او دچار تنبلی است، این مورد را نیز به بهترین شکل رفع کنند.

 

بیماری: در امتداد بحث مشکلات فیزیکی می توان به انواع بیماری ها و عفونت های شایع در نوزادان نیز اشاره کرد. سرماخوردگی یکی از همه گیر ترین موارد در بین نوزادان است. در صورت ابتلای نوزاد به سرماخوردگی و یا انواع عفونت های مختلف در گوش و حلق و بینی، تمایل نوزاد به خوردن شیر از بین میرود.

 

مشکلات گوارشی نوزاد: عواملی همچون باد معده، کولیک، بیرون روی یا اسهال، استفراغ یا تهوع و دیگر مواردی از این قبیل خود باعث کمتر شدن میل نوزاد به شیر خوردن میشود. تمام این موارد می توانند ناشی از بروز انواع حساسیت های غذایی، عفونت های دستگاه گوارشی و اختلالات این سیستم باشند.

 

توصیه میکنیم که بلاگ " در چه حالتی شیردهی برای مادر و نوزاد راحت تر است " را از دست ندهید.

 

برای درمان این مورد توصیه میکنیم که حتما با پزشک متخصص در ارتباط بوده و تمام علائمی که نوزاد نشان میدهد را با جزئیات برای او شرح دهید. با داشتن این شرح بیماری پزشک شما میتواند به راحتی درمانی مناسب برای این مورد اتخاذ کرده و با استفاده از داروهای شیمیایی و یا تغییراتی در رژیم غذایی نوزاد باعث بهبود این اختلال شود.

مشکلات گوارشی نوزاد

مسدود بودن راه تنفسی نوزاد: یکی از عواملی که ممکن است گاهی اوقات و به صورت مقطعی، جلوی شیر خوردن نوزاد شما را بگیرد، مسدود بودن مسیر تنفسی مخصوصا مجرای بینی است. در صورتی که بینی نوزاد اصطلاحا کیپ شده باشد، او برای تنفس باید از دهان خود استفاده کند. شیر خوردن سبب بسته شدن دهان و انسداد کامل مجاری تنفسی نوزاد میگردد و دقیقا به همین دلیل است که او با امتناع از شیرخوردن سعی در جلوگیری از بسته شدن مسیر تنفسی خود دارد. بهتر است که پیش از هر بار شیر دادن به نوزاد مجرای بینی او را کاملا چک کنید و اگر دچار احتقان و گرفتگی شده بود به آرامی آن را تخلیه کنید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد

 

سخن پایانی

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را  با اهمیت این موضوع آَنا کنیم که چرا نوزاد شیر نمی خورد. همانطور که گفته شد این امر می تواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد که باید آنها را بررسی کنید. اگر نوزاد دچار بیماری شده است ، با درمان مناسب آن را از بین ببرید. اگر در فضای نامناسبی قرار دارید، با بهبود شرایط و از بین بردن صدا های اضافی باعث اطمینان خاطر و آرامش نوزاد عزیز خود شوید. اگر مجاری تنفسی نوزاد مسدود شده است به آرامی آن را تخلیه کنید و اگر نوزاد دچار اضطراب و استرس شده است با در آغوش کشیدن او، سبب آرامش و آسایش فرزند عزیز خود شوید. یکی از بهترین محصولاتی که میتواند در راستای بهبود مشکلات شیرخوردن نوزاد به شما کمک کند، بالش شیردهی الا است که با قرار دادن نوزاد در بهترین و استاندارد ترین حالت ارگونومیک سبب آرامش نوزاد شده و به مراتب کیفیت تغذیه کردن نوزاد از شیر مادر را افزایش میدهد. به همین دلیل شما والدین عزیز بهتر است برای مشاهده انواع مختلف بالش شیردهی الا به صفحه بالش شیردهی در این وب سایت مراجعه کرده و نسبت به خرید این محصول ضروری اقدام کنید.

 

مطلب های تصادفی